Pierwsza podróż z FIP – Niemcy

Wielu znajomych regularnie powtarza mi, że podziwia mój zapał do podroży. Gdy w odpowiedzi mówię, że tez mogą, to pojawia się, że nie wiedzą jak i od czego zacząć. To fakt – aby korzystać z przywileju jakim są bilety FIP trzeba przezwyciężyć lęk i zrobić pierwszy krok. Jednym z krajów, do którego polecam pojechać na początku są Niemcy. Dlaczego? Po pierwsze rozbudowana sieć kolejowa, w tym kolei dużych prędkości. Po drugie łatwy dojazd z Polski. A po trzecie możemy tez skorzystać z biletów dla członków rodziny, a ograniczeń nie jest wiele.

 

Co musisz wiedzieć przed podróżą koleją do Niemiec?

  1. Nie wszyscy przewoźnicy kolejowi obsługujący trasy Polska – Niemcy honorują FIP.
  2. W pociągach dalekobieżnych z Warszawy, Przemyśla, Krakowa oraz Gdyni wymagana jest rezerwacja miejsc – bilet w taryfie Pass kosztujący 4,00 EUR.
  3. Podróżując w kilaka osób, niekoniecznie kolejarzy pociągami w strefie przygranicznej możesz skorzystać ze specjalnych ofert, w tym biletów landowych.

 

Co musisz wiedzieć korzystając z kuponu FIP na DB AG?

  1. Kupon honorowany jest wyłącznie przez przewoźników będących częścią koncernu DB AG (DB REGIO, DB Fernverkehr, S-Bahn Berlin, S-Bahn Hamburg). Nie jest honorowany przez innych przewoźników, a wiele połączeń regionalnych w Niemczech obsługują przewoźnicy prywatni.
  2. W pociągach dalekobieżnych (ICE, EC, IC, TGV) obowiązuje tzw. Sperrliste – wykaz pociągów, w których w wybrane dni lub na wybranych odcinkach kupony FIP na podróże prywatne nie są honorowane. Na szczęście lista nie jest długa.
  3. W pociągach Nightjet obowiązują oddzielne zasady korzystania, tj. obowiązek zakupu biletu z rezerwacją miejsca.
  4. Oddzielne zasady obowiązują w pociągach ICE oraz TGV Niemcy-Francja.
  5. Kupony FIP nie są honorowane w pociągach Eurostar.
  6. W zdecydowanej większości pociągów nie ma obowiązku rezerwacji miejsc do siedzenia. Najczęściej obowiązek jest sezonowy i dotyczy przejazdów z przekroczeniem granicy.

Powyższa spisana wiedza w zasadzie wyczerpuje wszystkie przypadki. Jeżeli podróżujesz pociągiem koncernu DB AG i nie jest on na Sperrliste, to podróż będzie miła i przyjemna i bez dodatkowych kosztów.

 

Kilka uwag ogólnych przed podróżą do Niemiec:

  1. Można płacić kartami płatniczymi, ale… poza tzw. sieciówkami i supermarketami często spotkamy się z honorowaniem wyłącznie niemieckich EC-Karte. Polecam mieć zapas gotówki w EUR.
  2. Pociągi w Niemczech często się spóźniają, zatem nie planuj podróży na styk.
  3. Reisezentrum DB nie są całodobowe, nawet na stacji Berlin Hbf. Rezerwacje miejsc kup online lub wcześniej.
  4. Na www.bahnhof.de uzyskasz online wyświetlacz odjazdów lub przyjazdów z dowolnej stacji w Niemczech.

 

Berlin – na dobry początek

Stolica Niemiec jest położona dość blisko granicy z Polską. Dojedziemy tu bezpośrednimi pociągami dziennymi PKP Intercity z m.in.: Warszawy, Poznania, Gdańska, Bydgoszczy, Przemyśla, Rzeszowa, Krakowa, Katowic, Wrocławia czy Zielonej Góry. Ponadto dojedziemy tu łatwo ze Szczecina (choć w czerwcu 2025 r. pisząc ten tekst najpierw czeka nas podróż autobusem zastępczym do Angermünde). Z Berlina możemy wyruszyć bezpośrednimi pociągami ICE, IC oraz EC praktycznie w dowolne miejsce w Niemczech. Stąd jadą też bezpośrednie pociągi IC do stolicy Holandii – Amsterdamu. Jest też pociąg ICE do stolicy Francji – Paryża. Warto pamiętać, że główna stacja w Berlinie – Hauptbahnhof jest wielopoziomowa, a pociągi odjeżdżają z górnych peronów (np. te do Rzepina i dalej w głąb Polski) oraz z dolnych. Kto był 1-2 razy, to zapewne już wie co gdzie jest i jak się sprawnie przemieścić. Jeżeli natomiast nigdy nie byłeś na stacji Berlin Hbf, a przesiadkę masz z Berlin Hbf na Berlin Hbf(tief), czyli z peronów górnych na dolne, to zarezerwuj sobie co najmniej 15-20 minut na przejście.

Podróżując po Berlinie albo ogranicz się do pociągów DB Regio, S-Bahn lub dalekobieżnych DB Fernverkehr albo kup bilet w taryfie miejskiej – wtedy skorzystasz też z prywatnych przewoźników kolejowych, metra, tramwajów i autobusów.

 

Przeglądając rozkład jazdy na bahn.de zwracaj uwagę na prognozowaną frekwencję w pociągu. Jeżeli są trzy pomarańczowe ludziki, to rozważ zakup rezerwacji miejsca lub inne połączenie.

 

Klikając na Beförderer dowiesz się jaki przewoźnik obsługuje połączenie – czy jest on z DB AG i uprawnienia FIP są honorowane – czy nie.

 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry